Trendtour Milaan: trendy en traditioneel

Milaan is de modestad van Italië. Het is de thuisbasis van topontwerpers, zoals Versace en Armani. De Italiaanse stijl wordt omschreven als uniek, elegant, harmonieus, creatief en innovatief. Daar wilden wij als WrappIDup natuurlijk meer van weten. Trendwatchers Jolanda en Linda bezochten het shopper’s paradise op zoek naar stijlvolle verpakkingen.

Lekker kitsch

“Stijlvol. Dat waren de verpakkingen zeker,” vertelt Linda. “De verpakkingen visualiseren waar Milaan voor staat: duur, luxe en chic. Hoe blinkender, hoe beter. Waar wij in Nederland poffertjes serveren op een simpel wit kartonnetje, krijg je in Milaan een stevig kartonnetje voorzien van een glimmende gouden of zilveren toplaag. Alhoewel de vraag naar luxe producten toeneemt, vraag ik me af in hoeverre deze ‘bling-bling-stijl’ ook in ons land aanspreekt. Door de ogen van een nuchtere Hollander neigen de verpakkingen al snel naar kitsch.”

No to go

Als specialist in foodpacking was Linda vooral op zoek naar inspiratie voor nieuwe, innovatieve to go verpakkingen. “De to go markt in Nederland groeit en er ontstaan nieuwe verpakkingsconcepten, waardoor de vraag naar nieuwe verpakkingsoplossingen toeneemt,” verklaart Linda. Maar eenmaal in Milaan ontdekte zij dat streetfood hier nauwelijks leeft. “Lopend een broodje eten is not done, of dat voelt in ieder geval zo. Je ziet vrijwel nergens fastfood en take away-concepten, op een enkele – op Amerika geïnspireerde – burgertent na. In Italië leeft men om te eten en niet andersom. Italianen nemen de tijd voor eten en het is vooral een moment om met elkaar te delen. Wil je toch ‘snel’ voor je werk een caffé (espresso) scoren, dan stop je bij een barretje en nuttig je je drankje staand aan de bar of statafel. Intrigerend om deze totaal andere eetcultuur te signaleren.”

Klassieke oudheid

“In Milaan is er sprake van een bijzondere mix tussen trendy en traditioneel,” vult Jolanda aan. “De stad is voorloper op het gebied van mode, maar is tegelijkertijd traditioneel. Zeker als het gaat om eetgewoontes. Het traditionele aspect zie je ook terug in het verpakkingsdesign. Naar mijn gevoel gebruiken ze al generatie op generatie dezelfde verpakkingen. Traditie is hier de meerwaarde. Je ziet hier nog steeds het opgemaakte bordje, afgedekt met plastic folie. En over plastic gesproken: er worden nog veel plastic verpakkingen gebruikt. Je ziet hier weinig kraft. Verklaarbaar, want dat glimt niet. En zoals Linda al aangaf: ze zijn hier dol op alles wat glimt. Ook geschenkverpakkingen, zoals cadeaupapier, geschenkdoosjes, lint en strikken zijn veelal glanzend en vol bling-bling. Aan de andere kant zien we eenvoudige designs, die juist stralen in eenvoud.”

A fashion way of life

In het modewalhalla van Europa vestigen zich veel flagshipstores. Linda en Jolanda bezochten onder andere de Diesel Store. “Hier is een compleet atelier aanwezig waar je je jeans kunt laten customizen,” vertelt Linda enthousiast. “Gewoon waar je bij staat: samen een broek ontwerpen. Dit concept kun je natuurlijk prima doorvertalen naar luxe, herbruikbare tassen of koffiebekers. De verpakking wordt dan een soort gadget waar consumenten gegarandeerd warm voor lopen.”

Zout en zoet

“Denk je aan kaas, dan denk je aan… Milaan,” grapt Linda. “Milaan is net als Nederland onlosmakelijk verbonden met kaas. Milaan wordt niet voor niets ook wel ‘kaasstad’ genoemd en is vooral bekend vanwege de Gorgonzola. In en rond het centrum bevinden zich verschillende kaas- en delicatessenwinkels. Hier hebben we aantal bijzondere kaasverpakkingen gespot met daarin hout verwerkt. Ook zoetekauwen kunnen hun hart ophalen in Milaan. De stad herbergt verschillende schitterende patisseries. Het zijn doorgaans familiebedrijven die soms al meer dan honderd jaar bestaan. Die ambacht straalt van de verpakking af, want zelfs de mooiste ‘designtaart’ wordt gepresenteerd op een (deels) traditionele verpakking. Zo zagen we bijvoorbeeld taartonderleggers met kanten rand à la de gehaakte kanten gordijntjes van (over)grootmoeder.”

High fashion meets packaging

Natuurlijk zijn Linda en Jolanda niet met lege handen teruggekeerd. Jolanda: “Wie voorop wil lopen in de mode is in Milaan aan het juiste adres. We hebben verschillende, verrassende fashiontrends gespot die we uitstekend kunnen doorvertalen naar een trendy verpakkingsdessin. Zo hebben we mooie ideeën opgedaan voor onze LOVLY® herfst/wintercollectie 2019. Hoe de nieuwe collectie eruit komt te zien houden we nog even voor onszelf.

 

Geplaatst op

14 maart 2019

Delen